تقاضای موتورسیکلت ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافت-راهبرد معاصر

تقاضای موتورسیکلت ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافت

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران اظهار داشت: روند تولید موتور سیکلت در کشور از سال ۱۳۹۶ به دلیل کاهش تقاضای خرید با افت بیش از ۶۰ درصدی روبرو شده است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 09
کد خبر: ۱۴۶۱۳۶

به گزارش راهبرد معاصر، علی عرب، عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: کاهش قدرت خرید مصرف کننده، موجب کاهش تقاضا و کاهش تولید موتورسیکلت در کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیمی از واحد‌های تولید موتورسیکلت در کشور فعالیت دارند، گفت: براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در گذشته حدود ۲۰۰ کارخانه تولید موتور سیکلت در کشور فعالیت می‌کرد، که در حال حاضر این تعداد به ۴۰ کارخانه کاهش پیدا کرده است که از این تعداد نیز حدود ۱۵ کارخانه فعال در کشور وجود دارد و مابقی نیمه فعال و به صورت فصلی فعالیت می‌کنند و در مجموع حدود ۱۶ هزار نفر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.
 
علی عرب در ادامه به داشتن گواهی اسقاط به عنوان پیش شرط تولید موتورسیکلت اشاره کرد و گفت: در قانون هوای پاک، تولید و شماره گذاری انواع وسیله نقلیه موتوری منوط به اسقاط خودرو‌های فرسوده شده که در صنعت موتورسیکلت، یک گواهی اسقاط خودرو برای تولید و شماره گذاری ۷ موتور سیکلت تعریف شده است که فرایندی زمان بر و پرهزینه برای تولیدکنندگان موتورسیکلت است.
 
عضو انجمن موتور سیکلت گفت: تا قبل از سال ۹۶، سالانه حدود ۶۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در کشور تولید می‌شد، اما هم اکنون این تعداد به حدود ۲۵۰ هزار دستگاه رسیده است.
 
وی ادامه داد: این معادل سازی در قانون ساماندهی خودرو به یک گواهی برای ۴ موتورسیکلت تغییر پیدا کرد که اگر تولید سالیانه حدود ۳۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را در نظر بگیریم، حدود صد هزار گواهی موتور سیکلت نیاز است و از سوی دیگر، سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نیز تولید می‌شود که برای آن‌ها نیز حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار فقره گواهی اسقاط لازم دارند، یعنی با اجرای قانون ساماندهی خودرو حدود ۵۰۰ هزار گواهی اسقاط خودرو نیاز است در حالی که هم اکنون برای ۱۰ هزار گواهی اسقاط در سال مشکل داریم، این اتفاق یعنی عملاً صنعت خودرو و موتورسیکلت متوقف می‌شود./ برنا
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده